Wednesday, December 16, 2009

ukhwah fillah


UKHWAH FILLAH
by : ana_muslihah


Assalamualaikum..


Hari kedua bukak sem sudah tentunya smgt berkobar2 walaupun homesick belum hilang. Tapi.. keindahan dengan teman2 seperjuangan itu punyai keseronokan yg tersendiri bile di bezakan dgn rapat & mesranya bersama keluarga. Sebenarlah percayalah, nnti suatu ketika biler sumer dah ada haluan sendiri, mesti trngatkan kenangan manis bersama kawan2 baikku ini (saling bangun qiam bersama,iftar bersama..Indahnya.. Especially, roomte n classmate..


Biar pahit manapun pengalaman tu, pasti perkara2 nie yg mengeratkan lagi ukhwah. Alhamdulillah, ana punyai kawan2 yg sgt2 baik. Boleh buat ana terhibur bile sedih & saling mengingati disaat kealpaan.


“Aman, saya nak kamu jalan di atas padang dan cari rumput yg paling cantik pada pandangan mata kamu. Pastu, cabut & bawak ke sini, tunjuk pada kawan2 dan saya”,pesan sorg cikgu pada anak muridnya.
“Knpe kamu x petik satu pun rumput yg saya suruh cari?”
“Saya x jumpe langsung rumput yg cantik. Saya cabut rumput beberapa kali, tapi saya buang balik sebab nampak yg lagi cntik kat depan saya. Perkara yg sama terjadi & lastly, x der yg cntik dimata saya,”jelas murid tu dgn penuh kejujurn pada gurunya.


Moral of the story yg nak sampai kat sini.. hargailah apa yg dah ada depan mata. Apa org kate, yg dikejar x dapat, yg dikendong berciciran. Macam Aman ni, secara logiknya, mestilah ada rumput yg cantik di matanya, tapi dia x hargai n lepaskan begitu sahaja dgn hrpan akan dapat yg lagi cntik. Akhirnya, apa pun x dapat..


“hargailah sahabat anda!!” .Kalo anda berkawan dengannya kerana kebaikannya, biler hati anda terluka walaupun sekali kerana hal yg kecil pun, rengganglah pershbtn itu. Kalau berkawan kerana ingin mengambil kesempatan, lagilah x bertahan lama. Tapi, insyaAllah.. Kalau ukhwah yg dibina semata2 kerana Allah, insya Allah berkekalan selamanya.


Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment